zaterdag 10 januari 2015

Recensie: The Night Circus - Erin Morgenstern


Titel: Het Nachtcircus
Originele titel: The Night Circus
Auteur: Erin Morgenstern
Uitgeverij: De Bezige Bij
Pagina's: 425 (Nederlands)
Prijs: €19,90,-
Serie: -

De achterflap:"Een mysterieus circus, een oude vete, een magische liefde, een adembenemende leeservaring.Achter de oogverblindende façade van trucs en magie van het Cirque des Rêves woedt een hevige strijd tussen de twee jonge illusionisten Celia en Marco... 
Sinds hun vroegste kindertijd zijn ze door hun leermeesters Hector en Alexander getraind om deel te nemen aan ‘een spel’ waarin de een de ander moet verslaan om de beste in hun vak te worden. Wat de inmiddels verliefde Celia en Marco niet weten, is dat ze marionetten zijn van de eeuwenoude rivaliteit tussen hun twee mentoren, en dat het circus zal dienen als toneel voor een strijd op leven en dood.
Tegen een magistraal gecomponeerd negentiende-eeuws decor neemt Het Nachtcircus je mee op een duizelingwekkende reis naar een magische wereld. Geschreven in een fonkelende, verleidelijke stijl is Het Nachtcircus een schitterend liefdesverhaal."

Review:
Ten eerste wil ik even kwijt dat mijn boek, de Nederlandse versie, 425 pagina's bevat. De Engelse versie schijnt 387 pagina's te hebben, wat ik toch een behoorlijk ruim verschil vind. (Ook al is het een andere taal en zijn dus sommige zinnen langer dan anderen..)

Maar goed, deze review heb ik al op Goodreads staan in het Engels. Deze review heb ik voor dit blog vertaald naar het Nederlands. ;)

Laten we van start gaan, want ik heb wel wat dingetjes te zeggen over dit boek. ;) Als eerste wil ik aangeven dat ik het eens ben met sommige andere lezers van het boek wat betreft de leugens in de blurbtext (achterflap). Er is geen "hevige strijd" aanwezig in dit boek. Gewoon helemaal niet. Er is wel een duel in het boek, maar niet echt tussen de hoofdpersonages Celia en Marco.. Dit vond ik erg misleidend en jammer.

Het boek leunt als je het mij vraagt een beetje van het ene op het andere been. Er zitten hele mooie en goede dingen in het boek, maar andere dingen vond ik eigenlijk gewoon slecht. Ik geef het boek daarom een waardering van 2,5 v/d 5. Mooi in het midden.

Het boek begint erg goed, ik was meteen geïnteresseerd en wilde verder lezen. Het feit dat je heen en weer springt in de tijd én dat er verschillende "points of view" zijn vind ik ook positieve punten. Het maakt het boek een stuk interessanter en heeft er voor mij echt voor gezorgd dat het boek 2,5 punten kreeg i.p.v. 2 of zelfs maar 1. Eerlijk gezegd ben ik sowieso al snel verkocht wanneer een boek meerdere perspectieven laat zien. Het maakt eigenlijk de meeste verhalen veel interessanter, wanneer het goed gedaan is. In dit boek werkte het. ;)

Echter, Erin's poging om magie te doen laten lijken alsof het geen "echte magie" is - zodat personen niet gek worden / bang worden wanneer ze er achter zouden komen dat het allemaal echt is.. - is heel erg gefaald. Heel hard gefaald zelfs. Het veranderen van een object in een levende vogel kan niet níet gezien worden als échte magie. Hetzelfde geldt voor verdwijnen vlak voor de ogen van een heel publiek. Dit publiek was waarschijnlijk blind of gedrogeerd als ze niets vreemds hebben opgemerkt. Zo ook wanneer ze rondlopen in het circus met al de zogeheten "illusies".

Uiteindelijk begon het verhaal wat langzaam te verlopen. Ik verloor mijn interesse en wilde dat het een beetje vaart maakte. Het circus was prachtig omschreven, dat zeker, en het voelde alsof ik daar echt was, maar... ook dit werd uiteindelijk wat saai. Op een gegeven moment weet je wel hoe mooi het circus is. Toen er eindelijk wat actie in het boek kwam, ergens op het einde, ging ik er als een sneltrein doorheen (heerlijk!), maar daarna... Ik vond het weer een beetje saai worden.

Het boek heeft een open einde. Voor mij had het verhaal eerder mogen eindigen. Ik heb namelijk wel wat geschikte eindes gezien in het boek.

Extra notitie:
Ik ben verliefd op Poppet en Widget. Zij waren waarschijnlijk de twee leukste en meest interessante karakters in het verhaal.

Waardering: 2,5/5
- Prachtig omschreven circus
- Poppet en Widget zijn geweldig
- Misleidende achterflap
- Poging om magie te doen laten lijken alsof het geen "echte magie" is is gefaald.
- Vaart was soms compleet verdwenen

Op Goodreads heeft het boek 4 van de 5 sterren behaald van bijna 290.000 ratings, wat betekend dat er dus wel degelijk mensen zijn die het boek kunnen waarderen, maar ik ben helaas niet één van hen.

Tóch raad ik het boek aan. Er zitten zeker goede elementen in en de verhaallijn is interessant. Als het je niet uitmaakt dat de achterflap wat misleidend is, de gefaalde "magie is geen echte magie"-poging niet erg vindt en het je niet uitmaakt wanneer de vaart soms wat minder is, dan zou ik het boek zeker een kans geven.

Liefs,
Caithlin

2 opmerkingen:

  1. Ik ben het zeker met je eens dat dit boek soms traag was. Ook vond ik persoonlijk de hoofdpersonen Mark en Celia niet bijster interesant. De omschrijvingen van het circus waren uiteindelijk echt waarom ik dit boek toch heel leuk vond om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Bregje, :). Fijn dat je het boek wel leuk vond dankzij de omschrijvingen. Hoe hoog zou jij het boek uiteindelijk beoordelen?

      Verwijderen