maandag 2 februari 2015

DIY #1: Pompom boekenlegger!

Een boekenwurm kan niks beginnen zonder boekenlegger. Vaak was dit bij mij gewoon een uitgescheurd stukje papier. Gelukkig heb ik nu een paar boekenleggers met recommendations van onze lokale boekhandel, maar dat kan natuurlijk veel leuker!

"POMPOM BOEKENLEGGERS!!" 
Sorry, ik ben iets te enthousiast.

Deze boekenleggers zijn echt té schattig, heel makkelijk om te maken en ze gaan niet zomaar kapot. Mijn eigen boekenleggers leven nooit zo lang namelijk... Ik ga er tijdens het lezen mee spelen waardoor ze opgerold raken, omgevouwen worden of zelfs scheuren. *sigh* Met deze pompommetjes kun je zo lang spelen als je wilt, zolang je ze maar goed strak hebt getrokken en geen katten in de buurt hebt.

Goed. Laten we een pompom boekenlegger maken. Als je een stap niet begrijpt, kijk dan naar de fotoreeks onder aan dit bericht. Deze legt stap voor stap uit hoe de pompom gemaakt moet worden. ;)

Benodigdheden
Als je iets wilt maken heb je spullen nodig.
In dit geval: Leuke wol van jouw keuze en een schaar. That's it!
Mijn wol is wat stug en dun, dus mijn bolletje zal niet perfect rond worden, maar dat vind ik persoonlijk juist wel leuk. ;)

Let's get it started
We beginnen met het knippen van een touwtje van ongeveer 15 a 20 cm en een touwtje van ongeveer 30 cm. Langer is altijd goed, maar zorg ervoor dat ze niet te kort zijn. Het korte touwtje gebruiken we om een bolletje te maken. Het lange touwtje wordt het stukje dat je tussen je boek klemt..

Neem nu je wol en begin het rond je vingers te wikkelen. Doe dit net zo lang tot je denkt dat je genoeg hebt om een mooi, vol bolletje te maken. Zelf heb ik ongeveer 50 keer de wol om mijn vingers geslagen, maar mijn bolletje wordt dan ook niet zo dik.

Knip vervolgens het touw af, schuif de gewikkelde wol van je vingers en leg het voorzichtig bovenop het touwtje van 15 a 20 cm. Pak beide kanten van het touwtje vast en maak een stevige knoop om de wol die je net van je vingers hebt geschoven.

Pak nu het lange stukje touw en knoop het stevig rond het stukje touw van 15 a 20 cm dat je zojuist hebt gebruikt om je bolletje vast te knopen. Als je moeite hebt om het stukje touw onder het net geknoopte touwtje door de schuiven, kun je je schaar gebruiken om hem er onderdoor te duwen. (Maar niet kapot knippen natuurlijk! ;)) Je hebt nu waarschijnlijk drie korte stukjes touw hangen en één lange. Knip de drie korte stukjes af, maar niet té kort.

Nu is het de bedoeling dat je de schaar door de lussen schuift en ze allemaal open knipt. Doe dit aan beide kanten van het bolletje.

Je pompom boekenlegger is nu eigenlijk al zo goed als klaar! Tenzij je hem nog een beetje wilt perfectioneren natuurlijk. Wil je een perfect rond balletje? Knip hem een beetje bij! Blijf ronddraaien en voorzichtig bijknippen tot je je perfecte rondje hebt. Let er wel op dat je het lange draadje niet afknipt, ;).

Wie wil er nu niet zo'n fluffy boekenlegger? Als je het mij vraagt is het een perfecte DIY voor boekenliefhebbers. Hij was in een half uurtje klaar dus je kunt maar een half uurtje niet lezen, hehe.

Wat voor boekenleggers gebruik jij meestal? Of heb je ondertussen ook een fluffy pompom boekenlegger gemaakt? ;)

Liefs,
Caithlin











1 opmerking:

  1. Dat is echt een schattige boekenlegger! Ik gebruik soms een boekenlegger maar ook vaak een papiertje wat ik toevallig in de buurt heb liggen. Ik vind het wel echt leuk om boekenleggers te verzamelen :)

    BeantwoordenVerwijderen